Про силу зовнішнього вигляду

(special for my friends-політологів)

Часто чуєш фразу: “Та у нього обличчя “розумне”, очі добрі, чи “сильний погляд”, тому і проголосував (-ла) за нього (неї)”? Тоді ця інформація для тебе.

Яка сила зовнішнього вигляду?

В одному парному експерименті, поставленому дослідницькою групою з Каліфорнії, розробили промо-листівки кількох кандидатів вигаданих виборів в конгрес штату. Всі нібито за республіканця, проти демократа. У ролі «кандидатів» виступили моделі, найняті вченими і сфотографовані для промо-листівок в чорно-білій гамі. Половина моделей виглядала впевненими і більш обізнаними. Інша – навпаки. Вчені хотіли перевірити, чи отримають кандидати з більш привабливими обличчями більше голосів.

До того ж до фотографії кожного кандидата приписали несправжнє ім’я та розгорнуту інформацію про становище в партії, освіту, професію, політичний досвід і три рядки передвиборної програми. Для нівелювання ефекту упередження до тієї чи іншої партії половина виборців отримала листівки, на яких більш впевненим виглядав республіканець, а половина – ті, на яких впевненішим здавався демократ.

Дослідники повідомили учасникам, що агітаційні матеріали засновані на реальный інформації про реальних кандидатів. Вчені до того ж повідомили добровольцям помилкову мету експерименту: з’ясувати, який вибір зроблять люди, коли їм надано однаковий обсяг інформації про кожного кандидата – одна листівка. Завдання добровольців, за словами експериментаторів, – переглянути агітаційні матеріали і проголосувати за обранця по кожній парі. «Ефект обличчя» виявився потужним: більш привабливі кандидати виграли в середньому 59% голосів.

У другому дослідженні застосували схожу методологію, але «кандидатів» підбирали інакше. У першому експерименті всі потенційні кандидати були чоловіками, і з них вибирали тих, хто виглядає більш-менш упевненим в собі. У новому експерименті всі потенційні кандидати були жінками. Вчені найняли голлівудського гримера і фотографа, яким доручили створити дві фото версії кожної кандидатки: на одній фотографії вона повинна виглядати більш впевненою, а на іншій – менш. У цих фіктивних виборах «компетентної» версії однієї жінки протиставляли «менш компетентну» версію інший. Результат: в середньому ті кандидатки, що виглядали впевненіше, завоювали на 15% більше голосів.

У 2005 році дослідники з Прінстона зібрали чорно-білі фотографії осіб всіх переможців та інших кандидатів дев’яносто п’яти передвиборних кампаній в Сенат США і шестисот – в Палату представників 2000, 2002 і 2004 років і запропонували групі добровольців оцінити компетенції кандидатів, виходячи зі швидкого перегляду фотографій і без урахування будь-яких відомостей про зображених людей. Результати вражають уяву: кандидати, яких добровольці визнали більш компетентними, виграли в 72% сенатських виборів і в 67% представницьких.

В 2006 році вчені зробили ще один експеримент, вони провели оцінку осіб до виборів і передбачили результат виключно за зовнішнім виглядом кандидатів. І виявилися на диво точні: кандидати, на яких добровольці вказали як на більш компетентних, виграли в 69% губернаторських виборів і в 72% сенатських.

(і нехай переможе найбільший гарнюня 😄)

З Facebook Березневої Птахи